Някои гледат на него като на глупост. Но фактите говорят друго, твърди Ива Александрова
Снимка: Guliver/iStock
„Малко се говори за пренаталното развитие на бебето и неговата не само физическа, но и емоционална връзка с майката. Но времето, което ще споделите заедно със своето дете през бременността, е нещо изключително и съкровено“, казва известният логопед Ива Александрова.
Някога една жена се е чувствала реализирана, ако има голямо семейство с много деца. Това е била нейната основна роля и цел в живота. В нашето съвремие жените изпълняват много повече роли, което допринася и за отлагането на създаването на семейство и раждането на дете.
Нараства лавинообразно и броят на двойките, които не могат да заченат дете по естествен път, без на пръв поглед да има медицинска причина за това.
Когато решите да имате дете, на първо място е добре да следвате препоръките за подготовка на вашето тяло за този толкова значим и за вас, и за бебето период. Тази подготовка започва минимум шест месеца преди зачеването. Вече има много литература по въпроса - можете да се запознаете с всички рискови фактори, които да минимизирате, за да имате здраво дете.
Спомените остават
Научното изследване върху пренаталното развитие на човека датира от преди повече от един век, но влиянието на бременността върху развитието на човека е знание на хиляди години. Популярни съвети към бременните в миналото са били да посвещават времето си до раждането на музиката, изобразителното изкуство и създаването на красиви предмети.
В наши дни, с развитието на науката и технологиите, знаем повече, отколкото през всяка друга епоха за развитието на плода и за неговото психично и емоционално израстване през бременността.
На пренаталното развитие са посветени редица изследвания и те доказват, че през бременността се изгражда не само тялото, но и емоционалната връзка с родителите. Споменът за това дали детето е желано, дали майката се радва на своята бременност или напротив - изпитва колебания дали да го задържи, се запечатва завинаги у него. Много по-късно това приемане или отказ от страна на майката ще влияе на поведението и отношението на детето към себе си и света.
Коренът на много нарушения с епидемични размери: сензорно-интегративна дисфункция, езикови и говорни нарушения, хиперактивност и дефицит на вниманието и др. също можем да потърсим в този чувствителен период на създаване и съзряване на човека.
Сетивата започват своето развитие едновременно с органите на плода. Голяма част от тях са напълно завършени много, преди бебето да се роди. Детето ви чува, усеща, помирисва и вижда много, преди вие самите да можете да го видите.
Голямата заблуда
Много жени се страхуват да имат дете именно, защото се притесняват от този период, в който не могат физически да се докоснат до своето дете. Сякаш нищо от неговото развитие не зависи от тях. А това е една от най-големите заблуди за бременността, която за съжаление си битува и сега в нашето много модерно време.
Не само можете да повлияете върху развитието на вашето дете през бременността, но и го правите. При това непрекъснато. С мислите си за него, с чувствата, които изпитвате и веществата, които подавате към неговото тяло и мозък.
Вие сте толкова дълбоко свързани, че е невъзможно да не оказвате влияние. Ако се страхувате, тялото ви ще отдели по-високи нива на кортизол (хормон на стреса) и детето ви ще реагира на този страх със страх. Ако се усмихвате и сте щастливи, тялото ви отделя хормони на щастието и вашето още неродено бебе също ще усети това.
Мнозина все още гледат на пренаталната връзка и общуване между майката и бебето като на поредната глупост. Но, фактите говорят за друго. Всяко едно научно изследване в областта потвърждава колко значим и основополагащ е този период.
С напредването на разбирането ни за детската емоционалност в периода на бременността започва и създаването на редица методи за въздействие. Най-общо те се наричат „пренатална стимулация“.
Пренаталната стимулация
Това е неинвазивен и много естествен метод, с чиято помощ можете да започнете да изграждате връзка между вас и бебето, както и да подпомогнете използването на сетивата и наличните мозъчни връзки.
Добре е преди да започнете да се информирате за чисто физиологичните етапи в развитието на отделните органи, сетивността и детската емоционалност през бременността.
Как се прави
В първия триместър от бременността можете да използвате първата част от техниките, а именно: релаксация и визуализация.
Пример: Седнете или легнете на удобно и приятно за вас място. Дишайте и издишайте дълбоко няколко пъти, докато усетите, че мускулите ви се отпускат. Представете си вашето дете. Как ще изглежда на две или три години, каква е усмивката му, какъв характер ще има. Представете си красиво и любимо за вас място и как водите там своето дете. Помислете си за това колко сте щастливи, че сте бременни и колко много радост ще изпитате да докоснете това мъничко същество и да го притиснете до гърдите си. Дишайте и издишайте дълбоко.
Във втория триместър можете да използвате допълнителни техники: докосване, пеене, четене на глас, медитация. Всеки ден отделяйте по 10-15 минути, за да общувате със своето бебе. Бъдете изключително нежни и към себе си, и към него. В никакъв случай не оказвайте натиск върху корема или върху други точки, които биха могли да му навредят!
В третия триместър можете да надградите програмата си, като подготвите и детето и себе си за предстоящото раждане и за живота извън утробата. Говорете му, обяснете му всичко, което знаете. Повтаряйте, че го обичате и вие двамата заедно ще се справите и ще бъдете много, много щастливи.
Не забравяйте, че истината се крие в „златната среда“. Ако не се чувствате в състояние да четете на глас на нероденото си дете - недейте. По-добре пейте и се усмихнете на себе си. Ако мисълта за графика на пренаталната стимулация и всекидневното внимание към още нероденото ви бебе ви дразни или изнервя, просто не го правете.
За финал ето и някои от научно изведените ползи от използването на пренаталната стимулация:
Децата, които са били подложени на пренатална стимулация се справят по-добре със стреса от родилния процес, имат по-добра адаптация в първите дни след раждането, по-стабилни са по отношение на справянето със стресови ситуации в по-късна възраст, когнитивните им способности са по-добри, аналитичните им умения също.
Разликата между двете групи (със/без стимулация) продължава чак до начална училищна възраст в полза на децата, които са били стимулирани през бременността.
Ако искате да дадете най-добрия старт на вашето дете то трябва да започнете още преди да се роди.
Ива Александрова
Снимка: личен архив
Ива Александрова е логопед, специализира ранно детско развитие. Членува в европейската асоциация за ранна интервенция. Автор на книгата „Умно бебе“. „Моята цел е да популяризирам знанията за ранното детско развитие и да ви помогна да отгледате здрави, щастливи, умни и успешни деца!“
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари